Paginagrootte advertentie in de PZC met de kop

“Ontpolderen? Over mijn lijk!”


bomenOp 12 oktober jl. hield de de Vlaams Nederlandse Schelde Commissie haar jaarlijkse symposium in Middelburg. De commissie monitoring rapporteerde over de laatste informatie betreffende de gevolgen van de derde verdieping en met name over het strategisch baggeren en storten.
De bevindingen van deze commissie zijn van belang bij de evaluatie van de derde verdieping volgend jaar. Uitgesproken op de dag van dat Schelde-symposium is een paginagrootte advertentie in de Zeeuwse dagbladen geplaatst, waarin de eigenaar van de Hedwigepolder de heer Gery DeCloedt aankondigt zich te blijven verzetten tegen ontpolderen van de Hertogin Hedwigepolder. De advertentie is tot stand gekomen door een brede samenwerking van betrokken personen, organisaties en bedrijven. Magda de Feijter en Guus Langeraert leverden  namens resp. “Red onze Polders” en “Vrienden van Waterdunen Nee!” een bijdrage.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
cloedtEigenaar Dhr de Cloedt!
Eigenaar van de alom bekende en uitermate omstreden Hedwigepolder, Gery De Cloedt, richt zich in scherpe bewoordingen tot de deelnemers.“Ontpolderen? Over mijn lijk!” Hij is het jarenlange gesol met zijn poldermeer dan zat. Het is onderhand heel erg duidelijk dat het helemaal niet gaat om natuuraanleg, veiligheid of het nakomen van afspraken tussen twee landen. De vele stakeholders in dit dossier hebben dubbele agenda’s of houden hun kaarten tegen de borst. Daardoor vertelt niemand waarom het ontpolderen werkelijk moet en is het een aaneenschakeling geworden van halve en hele onwaarheden. Liever gezegd, leugens.” Eén ding is zeker: opgeven doet de Hedwige-eigenaar nooit, vooral nu zovelen hem steunen. Vlaanderen dreigt met arbitrage en zet zwaarder dan ooit druk op de ketel.“Goed”, verklaart hij ferm, “dan moet de rechter er maar een oordeel over vellen. De waarheid zal ooit aan het licht komen en zegevieren.” :”De haven van Antwerpen wordt binnenkort uitgebreid met het Saeftinghedok. Spookdorp Doel moet verdwijnen, maar de natuur moet wel gecompenseerd worden. Er is in Vlaanderen geen ruimte meer. Dus wil men daarvoor de Hedwigepolder gebruiken. Daarom willen ze alleen voor de Hedwigepolder betalen. Zij willen helemaal geen natuurherstel bij Ritthem. De Commissie Nijpels kon om dezelfde reden ook geen alternatief bedenken.”

robesin1Statenlid Johan Robesin (PvZ):
”Zeeland had bij dit symposium prominent betrokken moeten zijn.”

Dat het Westerscheldedossier, inclusief de roep om ontpoldering, volledig in een politiek-maatschappelijke impasse verkeert had volgens het Zeeuwse Statenlid Johan Robesin (PvZ), die al jarenlang met grote inzet vecht tegen het ontpolderen, één van de belangrijke onderwerpen moeten zijn.Hij had dat bij Commissaris van de Koningin Karla Peijs bepleit, maar die zag kennelijk geen kans de Belgen daarin mee te krijgen. Want heel erg duidelijk is wel dat de zuiderburen de koers bepalen, ook bij dit symposium. ”Het Westerscheldedossier is opnieuw zeer actueel, nu van Vlaamse zijde te kennen is gegeven dat een vierde verdieping van de vaargeul eraan zit te komen. De signalen spreken duidelijke taal. Dat roept nieuwe discussies op rond de wenselijkheid van natuurherstel. Je komt dan al gauw weer uit op ontpoldering. Niet alleen de Hedwigepolder,maar veel meer prachtige polders aan de boorden van de Westerschelde. Daarom had de Zeeuwse politiek actief bij de Schelde-conferentie betrokken moeten zijn. Ik noem dit een gemiste kans.”

juristJuridisch adviseur mr. ir. Hans Mieras: ”Als de Vlamingen niets doen of willen, kan zich dat in de arbitrage tegen hen keren.”
Juridisch adviseur van De Cloedt, mr. ir. Hans Mieras zegt over de door Vlaanderen verlangde arbitrage:”Sinds juli dit jaar zou een geschillencommissie zich buigen over de uitvoering van de in 2005 bekrachtigde Scheldeverdragen, waarin tot ontpoldering is besloten. In die Scheldeverdragen staat echter ook dat wanneer partijen een geschil hebben met betrekking tot “de toepassing, uitvoering of uitlegging” van het verdrag, er eerst over onderhandeld moet worden. Duidelijk is dat er een probleem is met betrekking tot de uitvoering. Dan mag je ervan uitgaan dat er over gepraat, onderhandeld gaat worden. Het is volstrekt onduidelijk of dit ook gebeurt, respectievelijk gebeurd is. Als de zuiderburen alleen maar dreigende woorden spreken en vervolgens met de armen over elkaar gaan zitten en niets willen, zal zich dat in de arbitrage tegen Vlaanderen keren.Artikel 12 van het verdrag voorziet in schriftelijk overeengekomen wijzigingen. Er is dus rekening gehouden met het gegeven, dat er iets (lees:ontpolderen van de Hedwigepolder) gewijzigd kan worden. Het essentiële onderdeel van het verdrag, namelijk de derde verdieping, hebben de Belgen toch? Daarnaast bestaat er een beginsel in het internationale verdragenrecht, waardoor een Staat zich uit het verdrag kan terugtrekken als er gewijzigde omstandigheden zijn. Het zogenaamde Rebus sic stantibus-beginsel. Er zijn voor Nederland dus mogelijkheden genoeg om zich te verweren.”


 guusGuus Langeraert, Ontpolderen is onmenselijk”
Vanuit de “Vrienden van Waterdunen NEE!!!” hebben we zeer frequent en op diverse plaatsen gewezen op de bezwaren en risico’s, die velen onderschrijven als het gaat om ONTPOLDEREN: zout water laten heersen over wat nu nog een vruchtbare polder is. In de ontpolde-rplannen langs de Westerschelde lijkt "Rupsje Nooitgenoeg " het te winnen van de poldermens. De mens, die woont, werkt en recreëert in de polders moet wijken voor vermeende economische belangen en voor het ruimte geven aan twijfelachtig getijdennatuur. Wat dat betekent voor de mensen, die hun have en goed in de steek moeten laten, kun je alleen maar begrijpen als je het zelf hebt meegemaakt, het zelf hebt gevoeld, het zelf hebt ervaren.”

 

magdaMagda de Feijter, “Red onze polders” 
“Geen slechte emoties. Maar......Draagvlak ontbreekt!”
De reacties bij Omroep Zeeland naar aanleiding van de reportages over de Hedwige maken één ding duidelijk: ontpolderen is niet gewenst. Het ontbreken van draagvlak wordt in die serie min of meer afgedaan als ‘slechts emoties’. Dat doet het Ministerie van Buitenlandse Zaken nadrukkelijk niet. Het ministerie stelt juist in zijn brief van 30 juli 2012 aan de Europese Commissie: “ Het maatschappelijk draagvlak voor ontpoldering van de Hedwigepolder ontbreekt. Volgens de Habitatrichtlijnen dient rekening te worden gehouden met de vereisten op economisch, sociaal en cultureel gebied en met de regionale en lokale bijzonderheden (artikel 2, derde lid van de Habitatrichtlijn).” Belangrijk feit is dat bij de Haagse en Zeeuwse politici schijnbaar de elementaire kennis ontbreekt van deze belangrijke clausule in de Habitatrichtlijn. De Westerschelde is een dynamische zeearm. Die schikt zich nimmer, zo leert de geschiedenis, naar alle door de mens ingetekende natuurplannen, maar zal een eigen weg blijven volgen. Wij pleiten er voor om de gewenste natuur-einddoelen kritisch te bekijken. Hoe je een breed gedragen oplossing bewerkstelligt, is verwoord in ons Manifest.


Hoogleraar Joop Schaminée (PZC3 okt. jl.): ”Discussie over Hedwigepolder en natuurherstel Westerschelde moet opnieuw.”
Hoogleraar Joop Schaminée van de Wageningen Universiteit en Radboud Universiteit Nijmegen ziet als een mogelijkheid om de huidige impasse te doorbreken, dat de discussie over de toekomst van de Hedwigepolder en het natuurherstel in de Westerschelde opnieuw wordt gevoerd.
“In 2005 was geen sprake van overeenstemming, maar van een besluit.
De mensen in de omgeving zijn er nooit direct bij betrokken. Dat was fout.”

prrovoostAdrie Provoost, waterbouwkundige van v.m. waterschap “Zeeuws-Vlaanderen”“
Elke ontpoldering zal
verworden tot een wuivend rietveld.
Als we het hebben over een blijvende oplossing voor de Westerschelde ligt er een uitstekende mogelijkheid natuurherstel te realiseren zonder ontpoldering. Ontpoldering levert slechts wuivende rietvelden. Geen natuur. Dat kan gebeuren conform de afspraken m.b.t. toegankelijkheid, veiligheid en natuurlijkheid. Dan hebben we het over kunstmatig herstellen van bedreigde arealen door aanleg
van laagdynamische slikken en/of schorren. Wanneer dit wordt gekoppeld aan het benodigde bagger- en stortwerk ten behoeve van de vereiste diepgang, ontstaan er directe mogelijkheden voor de aanleg van verloren slikhabitat. Eindbeeld is het constant bijsturen van zowel diepgang als areaalbehoud. voorland 1
De natuur zal zelf de natuurlijke processen hierop afstemmen. Zo zal de dynamische status van de Westerschelde voor jaren gewaarborgd zijn. Regelmatig bijhouden van dit areaal slikken op vergelijkbare manier als “slim storten” van baggerspecie aan de plaatranden kan daarmee worden toegepast als manier van aanleg. Zonder vernauwing. Alleen verplaatsing van zand. Kosten hoeven amper te worden gemaakt, omdat dit onderdeel is van de berging van vaarwegonderhoud

kochFrans Koch, Raadgevend Ingenieursburo F.Koch B.V./ Goes-Terneuzen
“Overstromingsrisico’s voor kerncentrales Doel en Antwerpen aanzienlijk groter door ontpoldering.”
Ontpoldering van de Hedwi
gepolder en het oostelijk deel van de Prosperpolder heeft grote nadelige invloed op de overstromingsrisico’s. Door realisatie van het Saeftinghedok zal de Doelpolder vanuit het zuiden nog kwetsbaarder worden. Ontpoldering betekent ook dat de bereikbaarheid van de  kerncentrales van Doel in geval van nucleaire calamiteiten vanuit het noorden en noordwesten ernstig wordt bemoeilijkt. Uit een aantal geraadpleegde studies blijkt dat vergroting van de komberging, welke reeds is ontstaan door verdieping en ontpoldering, samen met de komberging in reeds gerealiseerde havendokken, toenemende stormvloedstanden een toenemende getijdeslag in Antwerpen heeft veroorzaakt. Een volgende verdieping en aanleg Saeftinghedok zijn in de maak. Daardoor zal het risico op overstromingen bovenstrooms worden vergroot. Kortom, dit ontpolderplan heeft grote gevolgen voor de overstromingsgevaren en dientengevolge de nucleaire risicobeheersing van de kerncentrales van Doel. Daarom is een nieuwe beoordeling nodig van de veiligheid in het Scheldegebied alvorens  besluiten over ontpolderen van de Hedwigepolder kunnen worden genomen.”

boorsma 2Ir. K.Boorsma, Ingenieursbureau Boorsma B.V. / Drachten-Amersfoort
De “Westerschelde is gevaarlijk voor grote containerschepen.”
De hype, voornamelijk vanuit Antwerpen en Vlaanderen, rondom de ontpoldering van de in Zeeuws-Vlaanderen gelegen Hedwigepolder kan naar de prullenmand worden verwezen. Politici hebben in dit proces een slechte rol gespeeld en de belangen van Zeeland en Vlaanderen niet behartigd. Het tweede rapport van de Commissie Nijpels over de Hedwige-polder en Vlaanderen was grandioos fout en onbetrouwbaar. Antwerpen kan via het dieper maken van de Westerschelde de toegang van nog grotere schepen niet bevorderen. De rek was er al uit vóór de derde verdieping tot 13,10 meter bij ongebonden tij. Nu spreekt Vlaanderen al weer over een diepte van plm. 15 meter bij ongebonden tij. De komberging van de Westerschelde mag beslist niet nog groter worden. De Westerschelde is gevaarlijk voor de grote containerschepen en olietankers. Antwerpen zal met de haven van Rotterdam moeten integreren of/en een grote haven moeten aanleggen als Scheldepoort bij de kust. Om de hype over het ontpolderen defi nitief te beëindigen is het zinvol om eenzijdig de Wester-schelde-oevers van de Natura 2000-lijst te halen. Politici, die veelal geen ir. Lely’s zijn, trachten de marsroute voor waterbeheer en kustveiligheid met hun oppervlakkigheid te bepalen. Dat leidt doorgaans tot hoge overheidsuitgaven en verkeerde keuzes.“
De inhoud van dit artikel is letterlijk overgenomen uit die advertentie!

Op de hoogte blijven